onsdag 19 januari 2011

RESUME: SÖNDAG / MÅNDAG / TISDAG / ONSDAG

SÖNDAG
Kl 11.00 träffar jag Lisa för att titta på Svartensgatan 6. Där ligger hennes första egna Stockholms-lägenhet (hon är Göteborgare). Efter 12 år i bostadskö, diverse andrahands-kontrakt, olagligt boende i företagslokaler och på kompisars soffor har hon fått ett förstahands-kontrakt på en hyresrätt. En välplanerad 42 kvm stor etta på fjärde våningen mellan Mosebacke Torg och Götgatan. Det är 60-tal med alla originaldetaljer bevarade.

Ida har inte en enda tavla eller bild på väggarna hemma. Här om dagen nämnde hon att hon skulle vilja ha Bodil Malmsten affischen som sitter uppe över stan. (Kan ha att göra med att Fredrik Strage gillade den i DN förra veckan. Ida är Stragesucker). Av en slump är det Lisa som har gjort affischen. Igår sa hon att hon skulle fixa en till Ida. Så här ser den ut:


Ida och jag träffas vid korsningen Södermannagatan / Gotlandsgatan. Där ligger Järnhörnan. Vi köper vit lackfärg och en skruv-krok. I väskan har jag orangea (stavas det så?) plastknoppar till kökslådorna.

På Bondegatan sätter jag ihop en 5 meter lång elsladd, en tak-lampkontakt och en stickpropp för vägguttag. När kroken är iskruvad i taket har vi har vi bra målarbelysning i alkoven.
Klockan fyra kommer Andreas med Fralle. Ida och Andreas har planerat födelsedagskalas-möte. Jag vill vara med. Vi sitter i köket medan Frances ligger på golvet i vardagsrummet och smular sönder all frigolit som låg i fläktens kartong. Inte helt oväntat har jag med mig två kalas-böcker (som jag hittat på Tradera).

Andreas vill ha ett spektakulärt barnkalas. Han vill använda alla sina sparpengar till hyra av festlokal och en hoppborg. Ida och jag tänker på alla skall-skador och tycker det räcker med hattar och fiskdamm. Andreas tycker vi är tråkiga.



En av böckerna (Lyckade barnkalas från 1993) är lustig läsning.

"Det är lämpligt med ett presentbord. Se till att alla gäster lägger paketen på bordet. För att det ska bli ett spännande inslag för alla barn - inte bara födelsedagsbarnet - låter ni barnen känna och klämma på paketen. Var dock noga med att de inte hinner öppna dem. Barn är snabba. När det är dags håller värden eller värdinnan upp varje paket och presenterar givaren. Därefter öppnar födelsedagsbarnet paketen, förslagsvis ett efter ett". (Hur öppnar man två paket på samma gång?)

"Inled kalaset genom att informera om vad som kommer att hända under festen. Låt barnen leka en stund innan de sätter sig till bords. Stämningen mellan både föräldrar och barn tenderar ofta till att vara aningen stel i början. Vissa gäster kan känna sig smått generade. Trakteringen smakar bättre om den första blygheten får lägga sig".

"Ett förslag på tema är videokalas. Tillsammans tittar man på en film. Man kan gärna släcka ner, men inte för mörkt. Det finns barn som är mörkrädda. Tänk på att avisera för toalett-besök i mitten av filmen. Efter filmen kan man förslagsvis leka charader från filmen man just sett. Det är roligt om både barn och föräldrar deltar." (Minus charaderna tyckte Ida detta var en bra idé).

"Lägg kakor på flaket till en stor leksaksbil. Den kan köras runt på bordet mellan gästerna. Barnen gillar när nalle är chaufför". "Lycka till och glöm inte att ha roligt själv!".


Vid sex ska Ida och Fralle hem till Marja och Martin och äta. Andreas ska hem till datorn och jag hem och städa. När jag kommer hem har Mathias städat badrummet, dammsugit och torkat golven för länge sen. (Och jag får skuldkänslor).

MÅNDAG
Slutar jobba efter fem. Sitter kvar och fixar med bilder och skriver text om lördagsutflykten. Klockan blir 19.00 och jag tänker att det är sjukt att jag sitter och bloggar.
Går till Ida med min lite bättre kamera. Tar 30 bilder på syskåpet i olika vinklar och med olika inställningar. Jag älskar syskåpet. Har ett själv hemma som är orange. Det är praktiskt om man syr. Det gör inte Ida. Nu ska det upp på Blocket. Hittade det på Myrorna för tre år sedan. Ida och Andreas köpte det för 700 kronor. Tänker lägga upp det på Blocket till högstbjudande i en vecka. Jag är väldigt nyfiken på vad det kommer gå för. Har ingen aning.

Ida häller upp två glas vin ur dunken i kylskåpet. Sitter en stund i köket och reflekterar över vårt projekt innan jag går hem.

TISDAG
Bloggar en timme efter jobbet. Sedan kyckling med nudlar och en mellanöl på Elefantpojken med Mathias. Hos Ida börjar jag rolla kökshyllorna med lackfärg. Ida skruvar ner handtagen från lådorna i köket och spacklar igen hålen som blir synliga. Ida och jag rollar slut på all färg.

På toaletten rinner vattnet i handfatet inte ner ordentligt. Jag bestämmer att vi ska rensa avloppet. Ida har aldrig gjort det förut. det tyckte jag var lite konstigt. Vi skruvar bort plastkoppen. Gammal gegga av hår och hudavlagringar ramlar ner i hinken. Innan jag går hem planerar vi för torsdagen. Vi bestämmer att vi ses på Wirströms (färg och järnhandel) 17.10 på torsdag.

ONSDAG
Onsdag har vi ledigt. Ida ska på middag och jag måste komma ikapp med bloggen.

1 kommentar: