fredag 11 februari 2011

JAG SMYGER PÅ BERGHS

Ida och jag pratar ofta om hur det är på Berghs. Hon berättar roliga saker. Hur man pratar. Vad man pratar om. Jag känner mig gammal när hon berättar. Inte för att jag inte förstår. Utan för att de verkar så unga och naiva. (Vissa ord förstår jag faktiskt inte dock).

Jag vill skriva det Ida säger. Hon vill inte det. Jag förstår det. Förra veckan tog jag saken i egna händer. Hade ett woo-möte i stan. Efter det gick jag till Berghs. Det kokar där nu. Av konkurrens. Tävlingar. Pitcher. Team-problem. Vill du va med mig? Söka vi söka jobb ihop? 
ME AD - YOU COPY? 

Köpte en vanlig kaffe i cafét. Satte mig vid ett bord nära två killar. De verkade stressade. (Man sitter och jobbar i cafét. De kallar den "ateljén"). 
Satte i mina telefonsnäckor i öronen. Utan musik. Försökte höra vad killarna sa. Antecknade. Hoppades på att jag smälte in. Trots min ålder. 

OBS: Personerna på bilderna har inget med verkligheten att göra. (Fast det är riktiga foton från Berghs-cafet)


- Säg nåt då...
- ...ja, jag tänker..jag vet inte...känner mig osäker, känns inte tillräckligt viralt...
- ...kanske inte det bästa jag kommit på men vi måste bestämma oss om vi ska hinna. Jag tror den har chans att sprida sig.
- Tveksamt. Den har inte Snackis-potential.
- (Hög suck). Har du nån bättre idé? Du är för negativ, det finns inga dåliga idéer.
- Det finns det ju, kanske inte på ett första kreativt möte, men nu har vi bara till fredag på oss, jag är inte negativ, jag tycker bara det är en dålig idé. Vi har inte tid att lägga tid på dåliga ideér om vi ska ha nån chans att komma med. 
Vad tycker du om copyn på min print-annons? Du har inte kommenterat den?
- Ah meh, seriöst, fucking Print-annons...jag pallar inte. Det spelar igen roll om du har världens smartaste pappersidé. Det vinner inga tävlingar. Skit i pappret, vi måste foka på virala spinn-offer.
- ..snälla säg inte foka. 
- FOKA FOKA FOKA! ..okej förlåt. Jag ska skärpa mig. Ska sluta säga det. Hur som helst, jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra? Känns ängsligt att du inte kan ha med en print-annons bara för Sjönell sa att det var som att svära i kyrkan.


- Tror du jag bryr mig om vad Sjönell sa? 
Problemet är att din idé är kass rakt av. På gränsen till generisk om jag ska vara ärlig.
- Skämtar du? Du skämtar va? DIN idéhöjd är ju för fan kortare än min balle!
- Jag visste inte att du hade en kort balle?
- Jag menade inte visuellt. 
- Nu skärper vi oss. 
- Okej. Sätt på datan så Youtubear vi fram nåt. Ta fram Sjönells klassiker.
- Men den såg vi ju åtta gånger igår? 
- Jo, men han sa ju själv att man inte kan få nog av den?
- ....tycker du han är bra?
- Tycker du?
- Svara först.
- Jag vet inte, jag tror det..
- Tror du?
- Ja..elle??
- Jo..eller?
- Jo han är bra.
- Jo det är han.
- Faktiskt grym om man tänker efter. 
- Jo faktiskt. Sjukt grym.
- Kanske bäst? 
- Bäst? Överlägset bäst.


(The Sjönell-brothers)

- Ska vi kolla på Axe-reklamen igen då?
- Kan vi göra. En grej jag kom att tänka på med Axe, visst är det TV-Shop han driver med?
- Vad menar du?
- Jag kom att fundera lite efter hon som föreläste från Saatchi igår och sa det där om cementera fördomar.
- Det missade jag, vad sa hon?
- Hon drog nån casy-study grej och Anna du vet påpekade att det hon sa bara befäste fördomar.
- Och?
- Ja och då svarade Saatchi-tjejen med "ja men det är ju det jag och ni kommer jobba med. Befästa fördomar. Hela tiden. Uteslutande. Har ni inte fattat det?".
- VA? Hon måste varit ironisk?
- Jag tänkte också det.
- Jo det var hon ju uppenbarligen. Annars hade hon ju inte jobbat med reklam.
- Det är sant.
- Klart det är TV-Shop han driver med alltså?
- Utan tvekan.
- Ska vi kolla då?
- Jag tappade lite lusten nu. Vi kollar på Skittels istället.
- Ja, den är skoj.
- Ska vi ta Sailor-versionen?
- Ja, den är super-integrerad.
- Ja, sjukt hög insight på den också.


- åh oo..!
- Vaäree??!
- Kolla vänster, långben på väg..
- Var var?
- Vänster sa ja ju. Fan vad snygg hon är..
- Pheww, blir svettig. Lika hög midja som idéhöjd, haha.
- Haha! Då är hon bra. Vet du om hon har teamat men nån?
- Inte en chans. Hon behöver inte tema. Med den mappen är det bara att "Go Solo".
- Jo det är sant.
- Va fan, är hon på väg mot oss eller vart ska hon?
- I don't know, jag panikar lite nu.
(Ida närmar sig. Nu viskar de)
- Okej falskt alarm, kolla, hon verkar känna den där äldre tjejen som sitter bredvid.
- Haha, vem fan är det? Hon är typ 40 eller nåt. Vänta nu, äre förresten inte den där släktingen som bloggar om henne, som verkar helt besatt av hennes dotter?
- JO! Det är det ju, jag var inne på den bloggen förra veckan, sjukt ointegrerad, inte ens nåt rörligt.

(Haha, nu kommer Ida mot mig, hon kommer tycka jag är så knäpp som dyker upp här oanmäld)

- Ah Meh Helena! Va gör du? Varför sitter du här??
- Vaddårå? Så konstigt är det väl inte? Jag var på ett möte i närheten, tänkte bara jag skulle säga hej, tog en kaffe så länge. 
- Ah meh, haha, va konstig du är. Du är bra skum, fast gullig. Ska du vara kvar ett tag? Jag går och köper en kaffe i så fall?
- Gör det : )


---


ORDLISTA (för de få som inte jobbar med media i Sthlm)


SNACKIS - Något som alla pratar om, en lyckad viral kampanj.


VIRAL - En idé eller kampanj som sprider sig själv via digitala medier. Hierarkiskt tydligen det finaste man kan åstadkomma.


PRINT-ANNONS - Gammal hederlig pappersannons i tex Dagens Nyheter. Det värsta du kan göra som kreatör. Lägst ner på häftighets-skalan.


IDÉ-HÖJD - Nivån på en reklamares kreativitet och egensinnighet. Någon som kommer med innovativa och subversiva ideér. (Och i förlängningen kommer vinna massa Guldägg och ge byrån den jobbar på en massa kredd, som i sin tur ger nya kunder, som sedan ger byrån en massa pengar).


GULDÄGG - Det finaste och kreddigaste reklampriset. Stor gala och prisutdelning varje år. Fyller 50 år i år. Ju fler Guldägg en kreatör har vunnit, desto högre status. Inga guldägg, ingen status.


GENERISK - Det absolut värsta en reklam kan vara. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad detta betyder. Tror det handlar om att man bara använder sig av en mediakanal? Kan ha mycket fel här. Vet i alla fall att det är extremt nedlåtande att säga att någon annans idé är detta.


CALLE SJÖNELL - Relativt ung reklamare med extremt hög idé-höjd. 
Blev världskändis inom reklamvärlden när han gjorde nedanstående Axe-reklamen "Clean your balls". (Jag tycker den är usel. Visade Bella. Hon tyckte den var skoj). Reklamen blev en megasuccé i USA. Vann de finaste internationella reklampriserna. Tjänar astronomiska summor.



4 kommentarer:

  1. Tack! Fick skratta högt ikväll igen!

    SvaraRadera
  2. Och nu har du rörligt...

    SvaraRadera
  3. Hahaha, underbart inlägg! Och ja, generiskt är bland det värsta man kan göra. Inte alla vet vad det betyder men man vet att det inte är bra. Jag är ju en gammal räv och vet vad det betyder men gör det ändå now and then.

    SvaraRadera
  4. Den där Skittlesreklamen är nått fan som gjort. Typ som när Daniel Åhlman och Marcus Sjögren gjorde den där viralen för stadsmissionen, du vet. Fast dålig!

    SvaraRadera