tisdag 8 februari 2011

LENNY, EFA OCH MAJA

BYGG-RESUMÉ: FREDAG

Ida, Andreas och jag har kalas-möte. Bella och Frances rollar stege. Kalaset har bygg-tema. Vi ska ha byggdamm istället för fiskdamm säger Andreas. Små färgburkar istället för godispåsar. Talja, magnet och snöre istället för fiskspö. Byggtejp som girlanger. Täckpapp på golvet. Tårta, öl och pizza. Det blir bra.


Sågar ut fönstret till kojan.



Klockan 22.00 åker Ida på avskedsfest för Draper. Tar en bulle med Frasse som sover över hos mig och Mathias.

---
BYGG-RESUMÈ: LÖRDAG

08.30. Bolibompa. Det går inte att få kontakt när hon tittar på tecknat. 








Lördag förmiddag. Inköps-runda för kalaset. Wirströms, Material, Konsum och Gunnarssons. Toras kalas börjar 15.00. Andreas och Ida går dit med Frasse. 
Jag går hem till Ida. Hade tänkt städa men somnar i Idas säng. Vaknar efter en timme och börjar städa. Bella kommer. Börjar bygga och måla. Skruvar fast övervåningen.


Ida och Andreas kommer tillbaka från kalaset. Frances har somnat i vagnen. Lägger henne i sängen. Efa och Lenny kommer. De är från Tyskland men bor i Sverige. I ett rött trähus på landet. Lenny är snickare utbildad på Carl Malmsten. Efa är illustratör. (Egentligen stavar hon Eva, men man säger Efa så jag skriver så). Jag gillar dem. De är jättesnälla. 


Bella lagar mat. (Hon är bra på det).

 


21.30. Börjar jobba. Frances sover i kalasklänningen. Sätter på henne skydds-hörlurar. Spikar fast undertaket, bygger klart socklar, målar, borrar och sågar. Alla jobbar på.





Efa och Lenny har med sin hund Maja. 23.00 sätter sig en yrvaken Frances upp i sängen. Hon somnade i vagnen. Nu ser hon sex vuxna ha verkstad i hennes lekrum. Maja stirrar på henne med tassarna på sängkanten. Hon ser konfunderad ut.




Fralle får en dinosaurie i födelsedagspresent.



Känner mig aningen hotad av att Lenny är snickare. Det är okej att han hjälper till så länge han gör som jag säger. Han är inte det minsta störig. Bara rolig. Jag bossar med honom. Han tål det.



(Lite buskis)



Utsikt från kojan.


Klockan hinner bli 01.30. Fem minuter senare går jag och Bella hem.

 

2 kommentarer:

  1. Åh vilken fin blogg du har Viale.. mycket impad!

    SvaraRadera
  2. Tips Blocket idag orange 70-tals blomlampa- kan vara bordslampa eller sitta på vägg. Skulle passa fint.

    Din blogg är bäst H!

    SvaraRadera