söndag 22 maj 2011

STÄNDIG SKATTJAKT


Vi har tänkt måla något på väggarna i Frances rum. Måste bara bestämma var och vad vi ska måla. Det är svårt.

Frasse säger att hon vill ha skog, elefanter, båt och vatten. Jag är dålig på att rita saker ur huvudet, på fri hand. Jag måste ha något att titta på. Referensbilder eller förlagor som jag kan kopiera eller modifiera. 


Under Model 70 åren åkte jag runt hela Sverige i jakt på saker. Det var spännande. Samtidigt var det förenat med stress och jobbiga humörsvängningar. 

Hittade jag mycket, blev jag på topphumör. Många gånger hittade jag inte saker värda ens resans bensinpengar. Då blev jag vidrig. Det var synd om Mathias, Bella eller mamma om någon av dem råkade sitta i passagerarsätet. Som tur var åkte jag ofta själv.



Det var en ständig press att ge sig ut med Volvon. Hittade jag inte tillräckligt många och bra saker, skulle affären sjangsera, kunderna sluta komma och vi få påminnelse på hyran. 


Vi gjorde det svårt för oss. Butiken hade en extremt nischad och kompromisslös inriktning på färgglad inredning i toppskick från 60 och 70-talet. (Det mesta tillverkat mellan 1965 och 1975). 




Jag kartlade loppisar, secondhand affärer och marknader från Kiruna till Ystad. Gjorde scheman över hur jag skulle åka för att hinna med så många ställen som möjligt i den stad jag åkte till. 
Om jag inte hann till en loppis jag planerat in mådde jag dåligt. Kunde inte sluta tänka på vad jag eventuellt hade missat.


Blev expert på att polera och renovera. Sådant som först såg skrotfärdigt ut kunde efter några timmar se ut som nytt. Ibland för nytt. Många som kom in trodde inte på att allt de såg var 30 år gammalt. 




Mitt sätt att gå på loppis under butiksåren mot idag är annorlunda. Då var jag tvungen att snabbt och systematiskt scanna av de olika avdelningarna för att snabbt bege mig till nästa. 


Nu står jag alltid länge i bokavdelningen. Har samlat på mig ganska många 70-tals barnböcker. Köper dem för illustrationernas skull. I veckan ska jag titta igenom dem och se om vi kan komma på vad vi ska måla för skojigt i Frances rum. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar