lördag 28 maj 2011

SÖDRA TEATERN - EN DAG KVAR


---
Två veckor sedan. 
Mosebacke Torg. Går in till Södrans biljettkassa. Mathias väntar utanför. 

- Hej, jag vill bara kolla hur många som köpt biljett till konserten med Bröderna Lindgren?
- Bröderna Lindgren sa du, då ska vi se. Då är det 16 biljetter sålda.
- Sexton biljetter...okej, tack. 

16 stycken?! Herregud. Dom tar in drygt 400. Får en känning av andnöd när jag kliver ut mot Mathias som sitter och väntar på en av bänkarna.

Mathias hoppar till när jag ger honom siffran. 
- "16 stycken.....Fantastiskt! 16 som redan köpt biljett! Det är ju riktigt bra! Mäktigt! Nu kör vi!"
Jag förstår inte hans reaktion. Han reagerar som om det var slutsålt. Och jag vet att han inte är ironisk. 


Jag vill också vara glad och tänka att glaset är halvfullt även om det bara trillat i några droppar från kranen. Bestämmer mig för att vara "kejsarens nya kläder positiv". Känns mycket bättre. 

---
Torsdag denna vecka.
Efter 400 olagligt tejpade affischer (varav de flesta snabbt städats bort) har runt 230 biljetter sålts. Mathias ringer vid lunch.
- Kan du hjälpa mig att skicka bild till DN? De vill tipsa om konserten, göra en kort intervju med Arve och lotta ut två biljetter! 

Skickar över bilden nedan till DN och tänker att nu kanske det t.o.m kan bli slutsålt.


---
Igår morse. Vaknar. Blir upprymd när jag kommer på att DN På Stan ligger i hallen! 

DN På Stan ligger inte i hallen. Klockan är åtta. Varför ligger inte DN På Stan i hallen? För ibland är den sen tänker jag. Dricker te, äter knäckebröd och cheddar. 

DN kommer inte. Mathias går ner till Konsum. Ingen DN. Mathias går till Metro på Folkungagatan. Ingen DN.

Efter lunch börjar jag ana oråd. 

- Välkommen till Dagens Nyheter.
- Hej, Helena heter jag.
- Hej Helena. Vad kan jag hjälpa dig med?
- Jo, jag har inte fått någon tidning ännu. Jag undrar när den kommer?
- Var bor du?
- På Söder.
- Ja du. Du får tyvärr ingen tidning av oss idag. Det har olyckligtvis blivit fel med leveransen.
- Okej. Kan du svara på om mitt Konsum på Östgötatgatan kommer få in tidningen idag?
- Du behöver inte vara orolig. Du kommer få din DN imorgon, det kan jag lova dig (försäkrande ton).
- Jag vill inte verka otrevlig men jag är inte intresserad av DN imorgon. Jag vill ha DN idag. Och jag är inte orolig. Jag är upprörd. Kan du snälla tala om var jag kan jag köpa en tidning på Söder då?
- Det kan du inte. Tryckeriets dator havererade tillfälligt inatt. Det är därför du inte har fått någon. Tidningen uteblev för 22.000 hushåll och butiker i stan. Det finns inga mer. Vi har skickat ut de som fanns. 
- ....men..?
- Du kan alltid läsa tidningen på datorn. Som pdf.
- Visst okej. Tack för hjälpen. 

Skärmdump från Dagens Nyheters webb-pdf:

(Mamma, klicka på bilden, så blir den större och du kan läsa vad det står)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar