onsdag 15 februari 2012

HOT / MUTOR - EFFEKTIVT ÄVEN PÅ VUXNA

Kära P&L

Vi börjar sakta närma oss finalen av Bull-projektet. Budgetmässigt och arbetsmässigt. 

Vårt senaste avancemang:


Mammas gamla Husqvarna är näst intill omöjlig att flytta pga dess vikt. Den står dock stadigt även när man syr hetsigt som jag. Till skillnad från nyare plastmaskiner.


Förra torsdagen, medan jag var på jobbet, satt Ida hemma hos mig halva dagen och sydde klart 4 av 5 kuddfodral (sen fick Frances sova över). 

Jag bad Ida ta några bilder men det glömdes bort. 

Igår kväll sydde jag sista kudden och behövde således dokumentation:

- Mathias kan du ta några bilder när jag syr?
- ...ja det kan jag väl.


- Här, jag har ställt in vitbalansen.
- Jaha..
- Försök vara lite kreativ nu. Ställ dig på en stol och fota ovanifrån eller över min axel, hitta roliga vinklar och jobba med skärpedjup och så.
- Vad jobbigt det blev plötsligt...
- Nej då, rör på dig bara och låtsas att du är fotograf så blir det roligt.
- Tänk på att jag har ungdoms-jeans på mig. Jag kan knappt böja benen.
- Ta på dig mjukisbyxor då. Nu syr jag och du fotar.



- Försök få med lite bakgrund så det syns hur mysigt jag har det. Inga närbilder på mitt ansikte.



- Varför tar du så få bilder och sakta? Det är en digitalkamera, du behöver inte snåla det är bara att smälla på, yrkes-fotografer säger att det går 99 dåliga foton på ett bra.


- Hur ser jag ut?
- ....fortsätt älska med kameran bara.
- Snuska dig inte. Det ska inte verka som om jag poserar, det ska se naturligt ut, som om bilderna tagits i smyg.



- Tar du bakifrån nu? Hur ser jag ut i håret? Ser det konstigt ut?
- Det ser lika välvårdat ut som det gör varje dag.


- Jag har jättetorra händer, ska jag smörja in dem?


- Det syns inte. Nu vill jag bli klar med det här.
- Okej men ställ dig på stolen också så vi får in ett ovanperspektiv.
- Helvete vad du kräver mycket.



- OK, nu står jag här, ska du kolla upp på mig eller?
- Nej. Ta bara.
- Kolla upp en gång i alla fall. Du måste ha ögonkontakt med publiken.



- Okej...


- Kul. Är vi klara nu?
- Nej vänta, flytta stolen så du får med Tyras tavla, den är så fin.


- Nu är den med.
- Bra och så en när jag sprättar.


- Nu lägger vi ner va?
- Vänta jag fick en idé..


- ...ser det kul ut..?


- Nej. Men det får bli den sista.

1 kommentar: