måndag 5 mars 2012

FIGURSÅGAD


Sommaren 2010 sågade jag ut bokstäverna till Frances träd-koja Lilla Rosen. 


Med en manuell figursåg och en vanlig sticksåg. Det var svårt och tog irriterande lång tid.


Förra sommaren var jag en dag på Material för att köpa papper. Som många gånger innan passerade jag utan närmare eftertanke det låsta glasskåpet med de gröna maskinerna i. 

Denna gång stannade jag upp och backade. Tog katalogen som låg bredvid skåpet och läste: 

"Proxxon - Världsledande tillverkare av högkvalitativa elverktyg avsedda för formtillverkning, modellbygge och leksakstillverkning. Över 50 professionella maskiner för formgivare, arkitekter och modellsnickare".


En elektrisk figursåg hade varit perfekt till bokstäverna tänkte jag.

I mitten på oktober hade jag funderat klart. Gick till Material. Mitt liv var inte komplett utan en Proxxon figursåg DSH för 2.350 kronor. 

Igår, efter fem månaders damm-samlande på sovrumsgolvet, var tiden mentalt inne för att öppna kartongen. 


Nu kan det bli såga av. Endast fantasin begränsar vad man kan åstadkomma med denna pärla.


Det som länge stått på figursågar-listan är ugglan som ska fästas på övervåningens räcke.



Samt ett par moln som ska skruvas fast på fronten av två tavellister så att man kan ställa böcker bakom molnen.


I mån av tid kan vi sedan avancera till mer detaljerade alster.

1 kommentar:

  1. det är så galet att du inte får kommentarer på SVERIGES BÄSTA BLOGG!
    här är en.

    SvaraRadera